زمزمی از نور

شهادت قسمت ما می شد ،ای کاش

زمزمی از نور

شهادت قسمت ما می شد ،ای کاش

خورشید سپهر رهبری


عرش به برکت میلاد جهان افروز امام حسن عسکری (ع) بزم شادی گستراند. تولد او موعودی را بشارت‌دهنده است که ظهورش، سپیده دمی است به سوی روشنایی و مرهمی بر تمامی رنج‌ها و مقصد تمام رفتن‌ها و رسیدن‌ها.


مدینه روز جمعه هشتم ماه ربیع الثانی حال و هوای دیگری داشت، همه منتظر درخشیدن نوری بودند تا گلهای زندگی را در فضای آن سامان، شادابی بخشند. 
آسمان دیده بر زمین گشوده بود و مدینه، شب انتظارش را به دست صبح امید می‌سپرد که ناگاه در صبحدمی حیات بخش آفرینش، تولدی دوباره کرد و یازدهمین روشنگرش را به هستی بخشید. 
نوری برخاست تاامید بخش مظلومان و مستضعفان گیتی شود، میلادی که بر عظمت روز جمعه افزود و بر این عید طراوتی خاص بخشید، او دومین امامی بود که نام حسن (ع) را به خود می‌گرفت و هم نام سبط اکبر رسول خدا (ص) یعنی حسن ابن فاطمه (ع) شد. 
باید ولادت با سعادت آن حضرت را نه به عنوان حادثه بلکه نقطه عطفی در تاریخ تشیع دانست و اذعان داشت که این میلاد درآینده‌ای نه چندان دور تاریخ بشریت را دگرگون می‌کند، چرا که او می‌باید فرزندی به دست غیب بسپارد تا روزی دادگستر جهان هستی شود. 
در آن ایام که امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا بردند تا تحت نظر حکمت عباسیان قرار گیرد، امام حسن عسگری (ع) را نیز به دستور متوکل عباسی به‌سامرا انتقال دادند و بخش عمده عمر امام (ع) در پایتخت عباسیان در سکوت مرگبار حکومت آنان گذشت. 
ابومحمد حسن ابن علی، امام یازدهم، پدر بزرگوارش امام هادی (ع) و مادرش بانویی صالحه به نام سوسن یا حدیثه یا سلیل بود. 
تولد آن حضرت با اختلاف روایات در ماه ربیع الاول یا ربیع‌الاخر سال ۲۳۱  یا  ۲۳۲ قمری و بنا به اکثر روایات، در مدینه اتفاق افتاده است.
امام حسن عسکری (ع) در ماه رمضان و به نقلی ربیع الثانی سال  ۲۳۲ قمری در مدینه منوره متولد شد. 
اسم شریف آن حضرت، "حسن" و کنیه‌اش ابومحمد و القابش به صامت، رفیق، زکی، هادی و عسکری معروف بودند. 
چون آن حضرت و پدر بزرگوارش امام هادی (ع) در سامرا درمحله‌عسکر سکونت داشتند، آن حضرت را عسکری می‌نامیدند، عسکر یعنی لشکر و سپاه نظامی، امام هادی (ع) و امام حسن (ع) به "عسکریین" مشهور بودند. 
امام عسکری همراه پدرش امام هادی ناراحتی‌های بسیاری را تحمل کرد و بیشتر دوران زندگی خود را در پایتخت عباسیان یعنی "سامرا" سپری کرد. 
مدت کوتاه حیات امام (ع) به سه دوره تقسیم می‌شود: تا چهار سال و چند ماهگی امام (و به قولی تا  ۱۳ سالگی) از عمر شریفش در مدینه سپری شده، تا  ۲۲ سالگی به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا می‌زیسته است و تا  ۲۹ سالگی یعنی شش سال و اندی پس از رحلت امام دهم (ع) در سامرا ولایت بر امور و پیشوایی بر ستون را برعهده داشته است. 


آنچه مهم است، توجه امام در فرصتهای مناسب به آینده درخشان و تابناک اسلام و امت اسلامی بود که توانستند در سالهای رسالت خویش ویژگی‌های دولت حضرت مهدی (عج) را یادآور شوند و در این راه گامهای موثری چون پاسخ به مسائل علمی، رد شبهات، توجه به اصحاب، برحذر کردن آنان در همکاری با خلفا، تقویت و تحکیم مبانی امامت به صورت یک عقیده اسلامی، آماده کردن مردم برای غیبت امام مهدی (عج) و دعوت مردم به امامی که غایب خواهد بود، بردارند. 
امام حسن (ع) در حالیکه  ۲۲ سال سن داشت امامت را پس از پدرش بر عهده گرفت. امام هادی (ع) بارها بر امامت امام حسن (ع) پس از خودش تصریح فرموده بود، لذا پس ازشهادت امام هادی (ع)


نظرات 4 + ارسال نظر
گمنام شنبه 7 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:07 ب.ظ http://www.ammarezaman.blogfa.com

سلام سال نو مبارک به روزم

میثم یکشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:19 ب.ظ

با سلام. احوال شما. حال شما؟! خوبی؟ سلامتی. شکر
ببخشید دیر به دیر میام. اخه یه مقدار مشغولیاتم زیاده. ممنونم که بهم سر میزنی. فعلا

ذاکر تنها سه‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:15 ق.ظ http://www.ashegh-shadani.blogfa.com

باسلام.
خوشحال شدم از وبم دیدن کردی بنده هم شمارو لینک کردم.به امید ارتباط بیشتر
التماس دعا
ذاکر تنها

دعوت به همکاری یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:31 ب.ظ http://www.noghterahaie.blogfa.com

سلام به همه دوستان
عزیزان چه چیزی در مورد نقطه رهایی می دونید لطفا آن را در اختیار ما هم قرار بدین مسئله مهمتر برای ما اینه که آیا من الآن تو اطراف خودم می تونم به یک چنین جایی برسم؟ اگر شما یک چنین تجربه هایی خوبی در این زمینه داشتید آن را در اختیار ما قرار بدهید...
یادآوری کنم این پیام برای مشارکت شماست در راهنمایی یک گمراه که بنده باشم درنهایت از لطف شما بسیار ممنونم...

لطفابرای بهتر شناسوندن نقطه رهایی به ما گام بردارید...

نقطه رهایی کجاست؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد