داستان آخرین نماز شما قبل از مُردنتان - زمزمی از نور
X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
دوشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1390

داستان آخرین نماز شما قبل از مُردنتان

سجاده نماز


قال رسولُ الله صلى اللهُ علیهِ وَ آلهِ: صَلِّ صَلوةَ مودِعٍ تَرَى اَنکَ لا تُصلِى بَعدَها صَلوةً اَبداً.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: آنچنان نماز بگذار که گویى آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازى نخواهى خواند.

بحارالانوار ، ج 84 ، ص 264

سرما شما را بیشتر می لرزاند یا خدا؟

کانَ الحسنُ بنُ علىٍ اِذاَ تَوَضََّأ تَغَیَّرَ لَونُهُ وَ ارتَعَدَت مَفاصِلُهُ، فَقِیلَ لَهُ فى ذلک فَقالَ علیه السلام: حَقٌ لِمَن وَقَفَ بَینَ یَدَى ذِى العَرشِ اَن یَصفَرَّ لَونُهُ وَ تَرتَعِدَ مَفاصِلُه

امام حسن علیه السلام هنگام وضو رنگشان دگرگون مى‌شد و بندبند وجودشان مى‌لرزید. از حضرت پرسیده شده چرا اینگونه می‌شوید؟ فرمودند: سزاوار است کسى که در پیشگاه خداوند مى‌ایستد رنگش پریده، بندبند اعضایش ‍ بلرزد.

بحارالانوار ، ج 80 ، ص 346


آیا شما هم بعد از نماز احساس می‌کنید بار سنگینی از دوشتان برداشته شد؟!

وَ کان علىٌ اِذا حَضرَ وَقتُ الصلوةِ یَتَمَلمَلُ وَ یَتَزَلزَلُ فَیُقالُ لَهُ مَا لَکَ یَا اَمیرَ المُومِنین؟! فَیَقولُ عَلیهِ السَلام: جَاء وَقتُ اَمانَةٍ عَرضَها اللهُ عَلَى السَمواتِ وَ الارضِ وَ الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها وَ اَشفَقنَ مِنها

هنگامى که وقت نماز فرا مى رسیدامیر المومنین علیه السلام مضطرب شده تنش به لرزه مى‌افتاد، و وقتی می‌گفتی چه شده است که چنین منقلب هستید؟ فرمود: وقت امانتى فرا رسیده است که آسمانها و زمین و کوهها آن را بر نتافتند و زیر بار آن نرفتند.

محجه‏البیضاء ، ج 1 ، ص 378

اول هرچه می‌خواهی با ریش و سبیلت بازی کن بعد نماز بخوان!

رَاَى النَبىُ صَلى اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ رَجُلاً یَعبثُ بلِحیَتِهِ فِى صَلوتِهِ فَقالَ صَلى اللهُ علیهِ و آلهِ : اَما اَنَّهُ لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشعتْ جَوارِحُهُُُُُُُُُُ

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله دیدند مردى در حال نماز با ریش خود بازى مى کند، که فرمودند: اگر قلب او خشوع مى‌داشت ، قطعا همه اعضایش نیز خاشع مى‌بود. 

بحارالانوار ، ج 84 ، ص 228

آموزش آرایش نماز! مواد لازم: 1- ...

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الخُشوعُ زِینَةُ الصَلوةِ
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: خشوع و فروتنی آرایه و زیبایى نماز است. 

بحارالانوار ، ج 77 ، ص 131 

لباسها هم مثل آدمها نماز می‌خوانند!!

عَن عَلى عَلَیهِ السلام: اِنَّ الانسانَ اِذا کانَ فِى الصَلوةِ فَانَّ جَسدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ کُلُّ شَیى حَولَهُ یُسبِّح

هنگامى که انسان در حال نماز است، اندام و جامه او و همه آنچه در پیرامون اوست تسبیح مى گویند.

علل‏الشرایع، ج 1، ص 237

آیا آخر وقت که سر خدا خلوته، برای نماز خوندن بهتره؟ 

امیر المومنین علیه السلام: صَلِّ الصَلوةَ لِوَقتِها المُوقت لَها وَ لا تعجل وَقتَها لِفراغٍ وَ لا تُوخرها عَن وَقتِها لِاشتِغالٍ وَاعلَم اَنَّ کُلَ شىٍ مِن عَمَلِکَ تَبعٌ لِصَلوتِک

امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند: نماز را در وقت تعیین شده آن به جاى آور، به خاطر فراغت از نماز شتاب مکن! و به بهانه کار و گرفتاری، به تاخیر میانداز! بدان که همه اعمال تو بسته به نماز تست. 
نهج ‏البلاغه، نامه 27

یک نسخه‌ی مجرَّب برای قبولی نماز!

عَن عَلى بنِ الحُسین عَلیهِ السَلام: فِى جَوابِ رَجلٍ سَئَلَهُ عَن حُدودِ الصَلوةِ ... وَ قالَ وَ ما سَبَبُ قَبولِها. قَالَ عَلیهِ السَلام: وِلایَتُنا وَ البَرائَةُ مِن اَعدائِنا
کسى از امام سجاد پرسید: چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمود: پذیرش ولایت ما (اهل بیت) و دوری از دشمنان ما. 

بحارالانوار ، ج 84 ، ص 240


اگر حقّ ـ یعنى خلافت و امامت ـ به اهلش سپرده می شد

ـ قالَتْ (علیها السلام): أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ(علیه السلام)

حضرت فاطمه علیها سلام فرمود: به خدا سوگند، اگر حقّ ـ یعنى خلافت و امامت ـ را به اهلش سپرده بودند; و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا ـ و دین ـ اختلاف نمى کردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد ( عجّل اللّه فرجه الشّریف ، و صلوات اللّه علیهم اجمعین) مى گردید که او نهمین فرزند از حسین (علیه السلام) مى باشد.

الإمامة والتبصرة: ص 1، بحارالأنوار: ج 36، ص 352، ح 224.

بهترین من و شما چه کسانی اند؟

من مواعظ النبی صلى الله علیه وآله وسلّم: خیارکم أحسنکم أخلاقاً، الذین یَألفون ویُؤلفون.

رسول خدا که درود بر او و خاندان او باد فرمودند:بهترین شما، کسانى هستند که برخوردشان با مردم، از همه بهتر است. چهره‏اى گشاده دارند که مردم رغبت مى‏کنند با آنان انس و الفت بگیرند.

معناى روایت، این نیست که اگر کسى پاى‏بندِ عمل به تکلیف شرعى نیست ولى خوش‏برخورد است بر کسى که وظائف دینى خود را انجام مى‏دهد ولى گشاده‏رو نیست، ترجیح دارد. بلکه مراد این است فرد مؤمنى که وظائف خود را انجام مى‏دهد و حسن خلق هم دارد بر مؤمنى که خوش اخلاق نیست برترى دارد.

تحف العقول صفحه 45