قال رسولُ الله صلى اللهُ علیهِ وَ آلهِ: صَلِّ صَلوةَ مودِعٍ تَرَى اَنکَ لا تُصلِى بَعدَها صَلوةً اَبداً.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: آنچنان نماز بگذار که گویى آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازى نخواهى خواند.
بحارالانوار ، ج 84 ، ص 264
سرما شما را بیشتر می لرزاند یا خدا؟
کانَ الحسنُ بنُ علىٍ اِذاَ تَوَضََّأ تَغَیَّرَ لَونُهُ وَ ارتَعَدَت مَفاصِلُهُ، فَقِیلَ لَهُ فى ذلک فَقالَ علیه السلام: حَقٌ لِمَن وَقَفَ بَینَ یَدَى ذِى العَرشِ اَن یَصفَرَّ لَونُهُ وَ تَرتَعِدَ مَفاصِلُه
امام حسن علیه السلام هنگام وضو رنگشان دگرگون مىشد و بندبند وجودشان مىلرزید. از حضرت پرسیده شده چرا اینگونه میشوید؟ فرمودند: سزاوار است کسى که در پیشگاه خداوند مىایستد رنگش پریده، بندبند اعضایش بلرزد.
بحارالانوار ، ج 80 ، ص 346
آیا شما هم بعد از نماز احساس میکنید بار سنگینی از دوشتان برداشته شد؟!
وَ کان علىٌ اِذا حَضرَ وَقتُ الصلوةِ یَتَمَلمَلُ وَ یَتَزَلزَلُ فَیُقالُ لَهُ مَا لَکَ یَا اَمیرَ المُومِنین؟! فَیَقولُ عَلیهِ السَلام: جَاء وَقتُ اَمانَةٍ عَرضَها اللهُ عَلَى السَمواتِ وَ الارضِ وَ الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها وَ اَشفَقنَ مِنها
هنگامى که وقت نماز فرا مى رسیدامیر المومنین علیه السلام مضطرب شده تنش به لرزه مىافتاد، و وقتی میگفتی چه شده است که چنین منقلب هستید؟ فرمود: وقت امانتى فرا رسیده است که آسمانها و زمین و کوهها آن را بر نتافتند و زیر بار آن نرفتند.
محجهالبیضاء ، ج 1 ، ص 378
اول هرچه میخواهی با ریش و سبیلت بازی کن بعد نماز بخوان!
رَاَى النَبىُ صَلى اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ رَجُلاً یَعبثُ بلِحیَتِهِ فِى صَلوتِهِ فَقالَ صَلى اللهُ علیهِ و آلهِ : اَما اَنَّهُ لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشعتْ جَوارِحُهُُُُُُُُُُ
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله دیدند مردى در حال نماز با ریش خود بازى مى کند، که فرمودند: اگر قلب او خشوع مىداشت ، قطعا همه اعضایش نیز خاشع مىبود.
بحارالانوار ، ج 84 ، ص 228
آموزش آرایش نماز! مواد لازم: 1- ...
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الخُشوعُ زِینَةُ الصَلوةِ
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: خشوع و فروتنی آرایه و زیبایى نماز است.
بحارالانوار ، ج 77 ، ص 131
لباسها هم مثل آدمها نماز میخوانند!!
عَن عَلى عَلَیهِ السلام: اِنَّ الانسانَ اِذا کانَ فِى الصَلوةِ فَانَّ جَسدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ کُلُّ شَیى حَولَهُ یُسبِّح
هنگامى که انسان در حال نماز است، اندام و جامه او و همه آنچه در پیرامون اوست تسبیح مى گویند.
عللالشرایع، ج 1، ص 237
آیا آخر وقت که سر خدا خلوته، برای نماز خوندن بهتره؟
امیر المومنین علیه السلام: صَلِّ الصَلوةَ لِوَقتِها المُوقت لَها وَ لا تعجل وَقتَها لِفراغٍ وَ لا تُوخرها عَن وَقتِها لِاشتِغالٍ وَاعلَم اَنَّ کُلَ شىٍ مِن عَمَلِکَ تَبعٌ لِصَلوتِک
امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند: نماز را در وقت تعیین شده آن به جاى آور، به خاطر فراغت از نماز شتاب مکن! و به بهانه کار و گرفتاری، به تاخیر میانداز! بدان که همه اعمال تو بسته به نماز تست.
نهج البلاغه، نامه 27
یک نسخهی مجرَّب برای قبولی نماز!
عَن عَلى بنِ الحُسین عَلیهِ السَلام: فِى جَوابِ رَجلٍ سَئَلَهُ عَن حُدودِ الصَلوةِ ... وَ قالَ وَ ما سَبَبُ قَبولِها. قَالَ عَلیهِ السَلام: وِلایَتُنا وَ البَرائَةُ مِن اَعدائِنا
کسى از امام سجاد پرسید: چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمود: پذیرش ولایت ما (اهل بیت) و دوری از دشمنان ما.
بحارالانوار ، ج 84 ، ص 240
اگر حقّ ـ یعنى خلافت و امامت ـ به اهلش سپرده می شد
ـ قالَتْ (علیها السلام): أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ(علیه السلام)
حضرت فاطمه علیها سلام فرمود: به خدا سوگند، اگر حقّ ـ یعنى خلافت و امامت ـ را به اهلش سپرده بودند; و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا ـ و دین ـ اختلاف نمى کردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد ( عجّل اللّه فرجه الشّریف ، و صلوات اللّه علیهم اجمعین) مى گردید که او نهمین فرزند از حسین (علیه السلام) مى باشد.
الإمامة والتبصرة: ص 1، بحارالأنوار: ج 36، ص 352، ح 224.
بهترین من و شما چه کسانی اند؟
من مواعظ النبی صلى الله علیه وآله وسلّم: خیارکم أحسنکم أخلاقاً، الذین یَألفون ویُؤلفون.
رسول خدا که درود بر او و خاندان او باد فرمودند:بهترین شما، کسانى هستند که برخوردشان با مردم، از همه بهتر است. چهرهاى گشاده دارند که مردم رغبت مىکنند با آنان انس و الفت بگیرند.
معناى روایت، این نیست که اگر کسى پاىبندِ عمل به تکلیف شرعى نیست ولى خوشبرخورد است بر کسى که وظائف دینى خود را انجام مىدهد ولى گشادهرو نیست، ترجیح دارد. بلکه مراد این است فرد مؤمنى که وظائف خود را انجام مىدهد و حسن خلق هم دارد بر مؤمنى که خوش اخلاق نیست برترى دارد.
تحف العقول صفحه 45